Napkorong
Versek fõoldal · Prózák fõoldal · Gyakori kérdések · Szerzõk és verseik · Szerzõk és prózáikNovember 21 2024 11:50:13
Navigáció
Versek fõoldal
Prózák fõoldal


Gyakori kérdések
Szerzõk és verseik
Szerzõk és prózáik
Impresszum
Alapszabály
Szerzõdés
Online felhasználók
Vendég: 105
Nincs Online tag

Regisztráltak: 2,210
Tagjainkról-tagjainktól
- Weboldalak
- Pályázatokon elért eredmények
- Saját kötetek
- Megjelenések antológiákban
- Tagjainkról mindenféle
mamuszka: Rendhagyó iskolai dolgozatok
tanári emlékeim

V

Ipari profilú szakközépiskolában tanítottam néhány évig magyar irodalmat. Négy párhuzamos osztályból kettő villamosságot, kettő autószerelést tanult. A közismereti tárgyak - így a magyar nyelv- és irodalom sem volt éppen a diákok érdeklődésének központjában, a tanár számára hálátlan feladatnak látszott és nem kecsegtetett sok sikerrel. Ráadásul lányok nem jártak ebbe az iskolába, viszont előtte lány gimnáziuban tanítottam. Elkeserített a változás, mert másutt nem találtam állást, pedig két kicsi gyermekkel és tetemes lakáskölcsönnel megterhelten nagy szükségünk volt jövedelemre, másfelől viszont tanítás nélkül nem tudtam volna elképzelni az életemet.
- Az első két év nehéz volt, de miután megismerkedtem a fiúk lelkivilágával - nekem csak láyokkal volt addig kapcsolatom - sikerült a tanulók többségében felkelteni az érdeklődést az irodalom szépségei iránt. Még szakkört is szerveztem, diákköri pályázatokon díjakat is nyertek néhányan diákjaim közül. Osztályfőnökként szinte anyapótlékuk, egyeseknek viszont - mert még akkor csinos és fiatal voltam - titkos szerelmük tárgya is lettem.
Igényes voltam önmagamhoz, de diákjaimtól is követeltem, mert tudtam, az ő érdekük, hogy felkészítsem őket magyarból a kötelező érettségi vizsgára. Ugyanakkor voltak engedmények azon tanulók számára, akik kiemelkedően jól szerepeltek a tananyagból, elnéztem néha, hogy a pad alatt más könyvet olvasnak és magam is próbáltam becsempészni az órák menetébe tananyagon kívüli írók, költők műveit. Ma is úgy érzem, az élet és a vizsgaeredmények is visszaigazolták, hogy helyesen tettem Ezek olyan dolgok, amikre nem tanítják meg , nem készítik fel a leendő tanárokat az egyetemen. Erre rá kell érezni az adott helyzetben, ehhez szükséges a hivatás-érzet. Így értem el, hogy nem kellett fegyelmezésre pazarolnom az oktatásra szánt időt. A fiúk bíztak bennem és viszont, én is bízhattam bennük.
Ezzel függ össze annak a különös magyar dolgozatnak a története, amire most vissza gondolok. Akkoriban előírás volt, évente négy iskolai , úgynevezett nagy dolgozatot íratni, egy nagyobb tananyagrész befejezése után. A harmadik c. osztályban - ahol afféle osztályfőnök-pótlékként is szerepeltem / minden fontos feladatról tőlem értesültek, mert az ő osztályfőnökük, egy férfikolléga ezzel nem sokat törődött/ .- a romantika fejezet, Jókai regényeinek tanulása után írattam meg az iskolai dolgozatot. Ez a füzet nem a tanulóknál, hanem az iskolában volt elzárva, adott esetben - ha szakfelügyelő érkezett ellenőrzésre - dokumentálta a tanulók tudásának, felkészültségének színvonalát. Az írásbeli érettségik előkészítését is jól szolgálta.
Az említett esetben Jókai Az aranyember c. regényéből kellett dolgozatot írni, a romantika elemeinek bemutatásával.
Amikor a dolgozatok javításába elmerültem, két rendhagyó írással találkoztam.Az egyiket K. Laci írta, akinek édesanyja pár héttel korábban öngyilkos lett...Laci kiváló dolgozatot írt a romantikáról, csak nem Jókai regénye , hanem V. Hugo A nevető ember című megrázó tartalmú regénye alapján. Adhattam volna rá elégtelen osztályzatot - hiszen nem a témáról írta - de én jelest adtam. Megértettem az ő lelkét és ezzel elnyertem rövid életére szóló háláját - mert ő is követte anyját néhány évvel később..- ami nagy kár, mert rendkívül tehetséges festői tehetséggel volt megáldva...és rövid ideig rajztanárként oktatott egy híres gimnáziumban.
A másik rendhagyó dolgozat írója B. Miklós, kiváló sportoló, kajakozó ifjú volt -/később kiderült, hogy titokban szerelmes volt belém / - és ő sem az adott témával foglalkozott. Az életéről írt, mely szomorúan alakult.Anyja második házasságot kötött és az új férj gyűlölte Miklóst - lehet, hogy az ellenszenv kölcsönös volt - de a hatalom a férfi kezében, és a fiút azzal büntette gyakran, hogy amikor edzés után éhesen hazament, nem kaphatott vacsorát. Verést is el kellett viselnie néha. Erről számolt be nekem részletesen a dolgozatban. Ezúttal gondban voltam. Mit tegyek?
Erre az írásra nem lehetett osztályzatot adni. Behívattam Miklós édesanyját az iskolába. Művelt, elegáns asszony volt, kedves és kissé szomorú. Szótlanul kezébe adtam fia dolgozatát és kértem, olvassa el. Miközben olvasta eleredtek a könnyei és csendesen végig peregtek arcán. Majd felállt, megköszönte nekem fia üzenetét és elment.
Valószínűleg változott a helyzet.. az asszony az utcán nekem megelőzhetetlenül előre köszönt..
Miklós jelesre érettségizett és jogásznak tanult. Évekkel később találkoztam vele - egy kávé mellett elmondta élete alakulását...és akkor árulta el diákkori szerelmét is. Többé nem találkoztam vele. Az ilyen esetek persze nem sűrűn fordultak elő - szerencsére.
Hozzászólások
pircsi47 - október 11 2011 14:19:29
Drága Mamuszkám!
Nagyon szép novelládhoz szívből gratulálok. Élvezetes olvasmány,
szép megható történet!
Szeretettel gratulálok: Pircsismiley
novak0411 - október 11 2011 14:25:04
Szeretettel olvastalak
Laci
haaszi - október 11 2011 14:26:38
Megható, szép történet, nagy érdeklődéssel olvastam. Egy tanár oly sokszor tehet valamit másokért, és ha igazi pedagógus, mint Te vagy, tesz is. A rendszerváltás után sokan kerültek a pályára olyanok, akik nem oda valók. De előtte, az én fiatal koromban kiváló tanárok sora oktatott az iskolákban.
Torma Zsuzsanna - október 11 2011 19:13:01
Kedves Mamuszkám!

Meghatódtam én is visszaemlékezéseden, főleg ezen a két fiatalemberen, akik egész más témáról írták meg a dolgozatot, mint amiről kellett volna. Így adták tudtodra, hogy segítségre van szükségük.
Most eszembe jutott, hogy egy tanárnak olyat is meg kell tanítania a tanítványai részére, ami nincs bent a tanmenetben, ezt "rejtett tantárgynak" nevezik. Erről a témáról még sokan doktori disszertációt is írnak és remélem írnak is még a jövőben is.
Írásodban ezzel a mondatoddal mutattál rá erre: "Ezek olyan dolgok, amikre nem tanítják meg , nem készítik fel a leendő tanárokat az egyetemen. Erre rá kell érezni az adott helyzetben, ehhez szükséges a hivatás-érzet. Így értem el, hogy nem kellett fegyelmezésre pazarolnom az oktatásra szánt időt."

Örülök, hogy olvashattalak!

Üdv.: Torma Zsuzsanna
smileysmileysmileysmileysmiley
mamuszka - október 11 2011 19:22:54
Pircsi kedves!

köszön9m, hogy olvastad és elmondtad véleményedet is emlékező írásomról..jólesett a figyelmed

szeretettel mamuszkasmiley
mamuszka - október 11 2011 19:23:34
Köszönöm a látogatást kedves Laci.

szeretettel üdv. mamuszkasmiley
Torma Zsuzsanna - október 11 2011 19:23:50
Bocsánat Mamuszka! Rosszul írtam az előbb. Helyesen "rejtett tanterv", de igazából tantárgynak is mondhatnánk.
Itt a hivatalos leírása, de én már eddig is tudtam róla, mert az egyik oktató kolleganőnk valóban ezt választotta az egészségügyi doktori iskolában:
"A rejtett tanterv (implicit tanterv, idegen szakszóval hidden curriculum) azon élmények, tapasztalatok, viselkedésmódok, ismeretek összessége, egyszóval az a tudás, amit az adott iskola vagy egyéb oktató-nevelő intézmény nem oktat tantervszerűen és tantárgyi formában; viszont fontos részét képezi a tanulók által elsajátítandó (számonkért!) ismereteknek (tehát mégis „tananyag”). A rejtett tanterv általában szándéktalanul kerül bele a „tananyagba”, néha pedig szándékosan, noha tudattalanul, noha szándékosság és szándéktalanság közt (éppen például a tudatalatti és az emberi elme egyéb működései, például a megszokás, elfogultság stb. miatt) nem húzható éles határ."

Legalább mások is tudják, miről is van szó!

Üdvözlettel: Torma Zsuzsanna
smileysmileysmiley
mamuszka - október 11 2011 19:25:56
Kedves haaszi!

örülök, hogy értetted és érezted írásomban a lényeget, hogy mennyire fontos volt nekem ez a pálya és szívvel tettem - félretéve minden mást, amikor beléptem az iskola kapuján

szeretettel üdv. mamuszkasmiley
mamuszka - október 11 2011 19:29:32
Kedves Zsuzsanna!

Nagyon érzékletesen kifejtetted gondolataidat a történetemről és arról a fogalomról is, amit minden emberekkel foglalkozó tanárnak, orvosnak, szociális munkásnak, ápolónak...ismernie és gyakorolni - és éreznie kellene.

köszönöm értékes véleményedet. szeretettel - Mamuszkasmileysmileysmiley
mamuszka - október 12 2011 11:28:34
Köszönöm látogatásodat és üzenetedet kedves Viktória.

szesmileyretettel üdv. mamuszka
Hozzászólás küldése
Hozzászólást csak bejelentkezés után küldhetsz
Bejelentkezés
Felhasználónév

Jelszó



Még nem regisztráltál?
Kattints ide!

Elfelejtetted jelszavad?
Kérj újat itt.
Mai névnapos
Ma 2024. november 21. csütörtök,
Olivér napja van.
Holnap Cecília napja lesz.
Ajánló
Poema.hu versek
Versek.eu
Szerelmes versek
Netorian idézetek
Idézetek.eu
Szerelmes idézetek
Szerelmes SMS-ek
Bölcs gondolatok
Üzenőfal
Üzenet küldéséhez be kell jelentkezni

vali75
19/11/2024 09:21
Szép napot kívánok! Erzsébeteknek boldog névnapot!
KiberFeri
19/11/2024 09:16
Üdvözlők mindenkit!
vali75
18/11/2024 07:32
Jó reggelt kívánok!
iytop
16/11/2024 11:52
Szép napot kívánok Mindenkinek!
KiberFeri
14/11/2024 14:32
Üdvözletem mindenkinek!
KiberFeri
04/11/2024 09:45
Üdvözlők mindenkit!
vali75
02/11/2024 22:09
Jó éjt Napkorong!
KiberFeri
02/11/2024 08:16
Üdvözletem mindenkinek!
KiberFeri
31/10/2024 09:18
Üdvözletem mindenkinek!
iytop
30/10/2024 07:25
Szép napot kívánok Mindenkinek!
vali75
29/10/2024 21:33
Jó ejszakát mindenkinek! smiley
vali75
28/10/2024 17:38
Sziasztok! Kiszerkesztettem minden beküldött verset, igyekszem majd gyakrabban jönni.
KiberFeri
17/10/2024 14:47
Üdvözlők mindenkit!
KiberFeri
14/10/2024 16:00
Üdvözlők mindenkit!
KiberFeri
10/10/2024 15:28
Üdvözlők mindenkit!
Minden jog fenntartva napkorong.hu 2007-2009.
Powered by PHP-Fusion © 2003-2006 - Aztec Theme by: PHP-Fusion Themes