|
Vendég: 103
Nincs Online tag
Regisztráltak: 2,210
|
|
_
Erős idegzetű és jó képzelőerővel rendelkező olvasók látogatására számítok.
Tudom előre, hogy kemény fába vágtam a fejszémet, de meg kell osztanom az életünk elengedhetetlen velejáróihoz kapcsolódó megfigyelést. Legjobb, ha két, látszólag mindenféle kapcsolatot nélkülöző irányból közelítek, remélve, hogy valahol összeér a két komponens. Az elsőnek a kifejtésével nincs különösebb nehézségem, a második esetén érhető okokból bizonyos körülírást leszek kénytelen alkalmazni, illetve a következtetés levonásában messzemenően számítok a Nyájas Olvasó aktív közreműködésére.
1. A katolikus székesegyházaknak, a pravoszláv templomoknak nemcsak építőművészeti és esztétikai éke a kupola, de az adott szertartásrendnek is szükséges kelléke. A dómok gömbszelet, de még inkább az ötkupolás templomok „hagyma” alakja ugyanakkor hangolt üregrezonátorként is működik: az üreg szimmetria-tengelyében elhelyezkedő beszélő vagy éneklő személy hangját részben felerősíti, részben bizonyos mélységet, visszhangot kölcsönöz neki. Ennek az az oka, hogy a kupola belsejének görbealakja jó közelítéssel reprodukálja az emberi hallásérzet logaritmikus jellegű frekvencia-menetét: nélküle a nagyon mély és nagyon magas hangokat gyengébben, a közepeseket erősebben hallanánk.
2. A modern időkben az emberek anyagcsere-termékeinek a csatornába való eljuttatására sikerült olyan rendszereket kialakítani, amelyek kezdőpontjai beépíthetők a lakásokba. Nevezzük őket a nevükön: vécécsészének. Mármost az ide távozó anyagcsere-termékek különféle halmazállapotúak lehetnek. Fejtegetésünk szempontjából a folyékony és kvázi-szilárd halmazállapot kevéssé érdekes; annál inkább a gáznemű. Az utóbbi akkor is távozik az emberi testből, amikor csupán spontán kísérő jelensége a nagyobb molekula-sűrűségű másik két halmazállapotnak.
És most vált kissé bonyolulttá a folytatás. Idézzük emlékezetünkbe a vécécsésze belső felületének térbeli alakját. Most hasonlítsuk ezt össze a kupolák belső felületével. A folytatást, amint jeleztem, a Nyájas Olvasó akusztikai ismereteire bízom. És megismétlem, ha valaki fintorogna: az életünk elengedhetetlen velejáróiról szóltam. |
|
|
- március 03 2013 13:16:49
Megijesztettél a bevezetővel.
A végére kiderítettem, hogy szerencse, hogy nem illatos a Napkorong oldala:-)
üdv:esprit |
- március 03 2013 14:08:28
Kedves Esprit,
Őszintén sajnálom, hogy a bevezetővel akaratlanul ijedséget keltettem. Egyetértek: ezúttal nyereség, hogy az oldal nem illatos. No meg nem is hangos... |
- március 03 2013 20:55:17
Kedves Ross!
Megosztom Veled a St Paul katedrálisban szerzett tapasztalataimat. Volt alkalmam még decemberben felmászni a tetejére az un. "suttogó folyosó"
fél úton van.
A székesegyház kupolájának átmérője 31 méter, 11 méterrel kevesebb, mint a Szt. Péter-székesegyházé. A kupola 30 méter magasan húzódó, belső körfolyosója az ún. Suttogó-folyosó (Whispering Gallery), mely arra utal, hogy a kupola alatt a korlát egyik felén elsuttogott szó a túloldalon is tisztán érthető.
Lehet sokan látogattuk éppen az épületet ,mert kipróbáltuk a suttogást de nem lehetett hallani.
Viszont a következő 530 db keskeny csigalépcső a gömb tetejére, mindent megért, olyan volt a panoráma.
Az 530 lépcsőtől sem ijedtem meg, nemhogy a bevezetődtől. |
- március 04 2013 09:04:47
Kedves Esprit,
Én viszont örömmel osztom meg, hogy volt alkalmam egyszer éppen a pravoszláv Húsvét napján a Moszkvától nem túl távoli Zagorszk kolostorvárosban meghallgatni egy felelgetős kórust egy kis ötkupolás kápolnában. A kápolna két, átlósan egymással szembeni sarkában állt fel egy fiatalabb (tenor) és egy idősebb (bariton, basszus) szerzetesekből álló nyolc-tíz tagú kórus. A nyelvezet régies volt, nem értettük, de anélkül is mélyen megérintett minden látogatót (turistát) az előadás. Ennek most úgy negyvenöt éve... |
- március 04 2013 11:45:32
Kedves Ross!
Köszönöm a kiegészítésedet, biztosan felemelő lehetett a pravoszláv húsvét! Örülök, hogy ilyen messzire jutottunk el legalább gondolatban a vécécsészétől.... |
- március 09 2013 15:03:05
)))
Most már csak az a kérdésem, nagyon mélyek, nagyon magasak, vagy közepesek azok a bizonyos gáznemű hangok...
És vajon a formatervezők tisztában voltak-e ezzel...))) |
- március 11 2013 10:05:25
Irénke, igencsak jók és szakszerűek a kérdéseid. Nos, a válaszokban is igyekszem a szakmaiságnak megfelelni.
1. Azoknak a gáznemű hangoknak a zenei hangmagassága feltehetően több oktávnyi terjedelmet is elérhet. Mármost a felület (negatív logaritmikus) kialakítása azt teszi lehetővé, hogy mind a magasabb, mind a mélyebb hangok nagyobb fokú természetes erősítést kapnak, mint a közepesek, és emiatt a spektrum komponensei nagyjából azonos decibellel hallhatóak.
2. Különösen ez a formatervezésre vonatkozó kérdés tetszik (vizsgáztam a tárgyból még a hatvanas évek legvégén). Egy használati tárgyat ugyanis a formatervező akkor lát "szépnek", ha már ránézésre látható, hogy eleget tesz az eltervezett funkciójának. Ennek a speciális tervezési objektumnak az a rendeltetése, hogy a rá kerülő anyagokat egy gyűjtő tölcsér irányába terelje. Csak véletlen egybeesés, hogy az elsődleges funkciójának eleget téve ugyanaz a térbeli felület ráadásul még naturális hangerősítő is. |
- március 16 2013 19:21:08
Ross!
Az irányokkal úgy látom kissé hadilábon állsz. Az elsőt alulnézetből, a másodikat viszont felülnézetből közelítetted meg, így persze soha nem fog találkozni a két komponens, sem az olvasónál, sem nálad.
Képzelőerőm és jó idegzetem is van, ennek az írásnak pozitív értékeléséhez egyik sem szükségeltetik, hacsak nem egy jó adag katolikus, vagy keresztényellenesség, vagy fogékonyság a rosszindulatú sugalmazásra.
Szókimondó és nyílt ember vagyok. Nem tetszenek az ilyen sugalmazó írások, főleg nem, ha hajuknál fogva előrángatott erőltetett hasonlatra alapoznak.
Jópofának sem mondanám. Inkább ízléstelen. Sajnálom. |
- március 22 2013 14:41:41
Kedves Ági,
Sajnálom, hogy ilyen végkövetkeztetésre jutottál. Abban a feltételezésedben, hogy az eszmefuttatás megértéséhez (és nem a vele való azonosuláshoz) "[i]szükségeltetik ... egy jó adag katolikus- vagy keresztényellenesség, vagy fogékonyság a rosszindulatú sugalmazásra[/i]", nem tudlak megerősíteni. A hagymakupolás templomoknak tudomásom szerint nincs túl sok közük a katolicizmushoz, ráadásul elismerően írtam róluk: kialakításuk olyan, hogy pontosan megfelel a szándékozott funkciónak. A "rosszindulatú sugalmazás" jelzős szerkezetet nem tudom értelmezni.
Ugyanezt állítottam a tanulmány másik tárgyáról is: megfelel a céljának. A kettőt nálam az köti össze, hogy a térbeli kiképzésük gyakorlatilag azonos. Amit leírtam, nem mentegetőzés vagy magyarázkodás - nem szorulok rá -, a szándékom az észrevételed határozott visszautasítása. |
- március 23 2013 14:50:05
Rendben, Ross!
Nem volt szándékod bármilyen mélyebb hasonlóságra utalni.
Elhiszem neked. Elhiszem, mert a kisebbik fiam 14 éves, és még mindig percekig tud örülni egy jól sikerült szellentésének, vagy böfögésnek, sőt rendelésre is tud. És a nagyobbik sem volt különb. Nem ragozom. Egyébként teljesen épp értelmű gyermekről van szó.
Szóval, elhiszem neked, hogy egyszerűen csak annyira megörültél ennek a felfedezésnek, hogy azonnal tollat ragadtál. De író emberként végig gondolhattad volna a hatást. Ez a tollforgatók felelőssége, hogy nem akármit és akárhogy. De ezt én mondjam neked?
Persze, ez itt egy kicsi közösség, tekinthetjük úgy is, hogy egymás között vagyunk, és meg van a lehetőségünk arra, hogy finoman, de elmondjuk a véleményünket.
Határozottan visszautasítottad a véleményemet, én pedig arra kérlek, fontold meg még egyszer, ha már megbékéltél. |
- március 23 2013 23:22:19
Az én véleményem itt egyáltalán nem fontos,de Harmat első megjegyzését nem is értettem ("szükségeltetik ... egy jó adag katolikus- vagy keresztényellenesség, vagy fogékonyság a rosszindulatú sugalmazásra",)
A másodikban pedig olyan kifejezéseket használ,( saját fiai vonatkozásában)
melyek az eredeti műben egyáltalán nem fordulnak elő.
Honni soit qui mal y pense... és továbbra is olvasni fogom írásaidat Ross és fenntartom, hogy jó hogy nem illatos és hangos az oldal :-)
Üdv.esprit |
- március 25 2013 18:43:06
Kedves Ági, több dologban is igazad van. A "felfedezésnek" valóban örültem, mint ahogy minden hozzám hasonló földhözragadt szakbarbár örülhet: a tanult elméletet egyszerre több dolog is igazolja a gyakorlatban. De nem azonnal ragadtam tollat, hiszen a megfigyelésem több tíz éves. Vagyis: tekintsük szerintem a történteket félreértésnek és lépjünk tovább. |
- március 25 2013 18:45:44
Kedves Esprit - természetesen mindenki véleménye fontos és számít. Veled együtt örülök, hogy a technika fejlettsége egyelőre nem teszi az oldalt hallhatóvá (bár tehetné) és szagolhatóvá (azt még ha akarná sem tehetné). Örülök, hogy esetleges jövőbeni szövegeimhez is ellátogatsz majd. |
- március 28 2013 14:38:21
OK!
Örülök neked, Ross! |
|
|
Hozzászólást csak bejelentkezés után küldhetsz
|
|
|
Ma 2024. november 21. csütörtök, Olivér napja van. Holnap Cecília napja lesz. |
|
Üzenet küldéséhez be kell jelentkezni
|
|